LEKOMANIA

lekomania Lekomania, czyli uzależnienie od leków, to dość poważny problem, który jest tak samo niebezpiecznym schorzeniem, jak choroba alkoholowa czy narkomania. Nadużywanie substancji uspokajających, nasennych, przeciwbólowych czy wielu innych, ma poważne konsekwencje dla zdrowia – lekomania prowadzi do stopniowego wyniszczenia organizmu i uniemożliwia mu prawidłowe funkcjonowanie. W pewnym momencie lekoman dochodzi do etapu, gdzie najlepszym i jedynym rozwiązaniem jest już tylko leczenie uzależnienia, jakim jest lekomania.

Nie jest łatwo rozpoznać lekomanię, zwłaszcza, że osoby chore na ogół nie przyznają się do nadużywania leków, a co więcej, potrafią dobrze się z tym kryć. Istnieją jednak objawy, które mogą wskazywać na uzależnienie od substancji leczniczych, których leczenie jest konieczne. Są to najczęściej:

W takim przypadku warto pomyśleć o miejscach, gdzie ryzyko wystąpienia problemu lekomanii zostanie poddane rzetelnej ocenie. Najlepsze rozwiązaniem to ośrodek terapeutyczny, w którym leczenia nałogów podejmują się specjalisci. Lekomania w rzeczywistości jest niezwykle ciężkim uzależnieniem, gdyż może prowadzić nie tylko do wyniszczenia organizmu, ale nawet do śmierci człowieka. Z tego względu tak bardzo ważne jest wczesne rozpoznanie nałogu i jak najszybsze rozpoczęcie leczenia lekomanii, dające pacjentowi szansę na powrót do normalnego życia. Trzeba pamiętać, że skutki lekomanii mogą być szkodliwe nie tylko dla osoby uzależnionej, ale również dla całego jej otoczenia rodzinnego i społecznego.

W jaki sposób odbywa się leczenie lekomanii?
Leczenie lekomanii jest trudne, jednak rozpoczęte odpowiednio wcześnie, pozwala na całkowite zerwanie z tym niebezpiecznym nałogiem. Polega ono przede wszystkim na stopniowym odzwyczajaniu organizmu pacjenta od konkretnych substancji leczniczych. W trakcie leczenia lekomanii u pacjentów często dochodzi do pojawienia się objawów tak zwanego zespołu abstynencyjnego (niepokój, lęk, podniecenie, zaburzenia snu, objawy wegetatywne). Jednak nawet w przypadku wystąpienia wyżej wymienionych symptomów, nie należy przerywać leczenia lekomanii. Odpowiednio przeprowadzona terapia pozwala uwolnić się od uzależnienia od leków, a także poprawić stan somatyczny: polepszyć pamięć, zmniejszyć uczucie drażliwości, wyeliminować agresję oraz chwiejność nastrojów. Warto zatem zorientować się, gdzie przeprowadzane jest najlepsze leczenie lekomanii i zwrócić uwagę na metody, którymi się ono odbywa.